Vær trendbevisst og øk omsetningen

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Vær trendbevisst og øk omsetningen

Vær trendbevisst og øk omsetningen

Fortsatt vekst i alkoholfritt, økende prisbevissthet og nostalgi vil prege trendbildet i 2024.En urolig og inflasjonspreget verden vil fortsette å påvirke norske lommebøker, også neste år. Likevel – eller kanskje nettopp derfor – trenger vi å kose oss og ha det hyggelig, gjerne i godt lag på restaurant. Men det skal ikke koste for mye …

Mattrender i 2024

Når noe virker utrygt, vil mennesket automatisk søke tilbake til det bildet man har i hodet av sist gang man følte seg trygg. Ikke uventet vil derfor nostalgi bli en viktig faktor i tiden fremover. Derfor kan det være lurt å ikke eksperimentere for mye med menyen, men heller satse på å gjenskape gamle klassikere. Gjerne retter i kategorien husmannskost, siden det i seg selv vil gi gjestene en opplevelse av å spare penger. Og jo mer lokal maten er, jo bedre er det. Igjen: Vi søker det trygge.

Apropos trygghet: Det som virkelig slår an – særlig i en tid der hjemmekontor og skjermer har kommet på bekostning av menneskekontakt – er skikkelig god gjestebehandling. Som i at gjestene føler seg hjemme på serveringsstedet ditt. Kurset «Gjestebehandling, servitørteknikker og mersalg», med kongepokalvinner Mathias Toresen, er gull verdt i så måte.

Siden serveringsstedenes driftskostnader har skutt i været, er det også lurt å se på porsjonsstørrelser – kombinert med prissetting av tilbehøret. For å vri dette siste til noe positivt, kan tilbehøret – siden det koster ekstra – gjerne inkludere enkelte eksklusive og kostbare valgmuligheter. Som for eksempel et eget signaturbrød. Her kan KIT hjelpe deg med å heve brødkompetansen: nemlig gjennom bakekurset med Knut Hammeren.

Enkelte trendforskere spår også at serveringsbransjen vil la seg inspirere av flybransjen – i betydningen at de beste setene vil koste mer. Kanskje ikke så dumt å sette en booking-pris på de bordene som er gjestefavoritter?

 

Drikkevarer

På drikkefronten vil alkofritt – etter alle jærtegn – fortsette å vokse. Den alkoholfrie drinken er ikke lenger et alternativ – den er selve drinken. Derfor vil det være smart å utvikle spennende drinkmenyer der drikken – selv uten alkohol – skaper det samme intrikate smaksbildet som hittil har vært forbeholdt alkoholholdige drikker.

Det er gjerne Generasjon Z som driver den alkoholsvake– og frie trenden. Siden dette også er SoMe-generasjonen, vil drinkenes utseende nesten være like avgjørende som smaken – samtidig som det du serverer gjerne kan være lokale utgaver av drinkene som til enhver tid går viralt. Ekstra bonus er at du selvsagt kan markedsføre de alkoholfrie drinkene så mye du vil på sosiale medier. På kurset «Markedsføring i sosiale medier» kan du få nyttige tips i så måte.

 

Bærekraft forsvinner, og vokser

Til sist: miljøbevisstheten vil fortsette øke. Å kaste mat vil bli sett på som like «harry» som å røyke. Å ha gode rutiner for effektiv og «grønn» råvarebruk vil bli sett på som en selvfølge av gjestene.

Men vær forsiktig med ordet «bærekraft». Selv om betydningen – det at forbruket vårt ikke skal ødelegge for kommende generasjoner – øker i aktualitet, står selve ordet i fare for å bli oppbrukt …