Kjøpsmodus
Når gjestene benker seg ved bordet og åpner menyen, så er de i kjøpsmodus. De ønsker å kjøpe noe av det du tilbyr. For noen kan det i utgangspunktet dreie seg om en hovedrett. Andre ønsker en forrett, og enkelte gleder seg både til forrett, hovedrett og dessert. Det som er sikkert, er at gjestene ønsker noe av det du har på menyen. Da er det viktig å ha i mente at jo mer man selger inn, jo mer øker den gjennomsnittlige omsetningen. Husk derfor på at gjester, som ellers kanskje ikke har bestilt en forrett eller dyr hovedrett, kan være mer tilbøyelige til å legge til en dessert. Det bidrar til økt omsetning.
Merkevarebygging
Glem ikke at gode dessertopplevelser kan bidra til god merkevarebygging. Får man ry for å by på spesielle, kreative eller velsmakende desserter, så kan det bidra til å gi et viktig konkurransefortrinn. Og gode desserter i seg selv kan gi gjestene en grunn til å komme tilbake til restauranten. Hyggelige spiseopplevelser skaper lojale kunder!
Det sosiale elementet
Serveringsbransjen gir folk en fantastisk mulighet til å dele et måltid og samhandle med hverandre. Det kan være venner som møtes for en uformell lunsj, familier som spiser middag sammen, eller forretningsfolk som har et forretningsmøte over et måltid. Det skaper en atmosfære og gode rammer for kommunikasjon mennesker imellom. Av og til kan det også passe med en delerett, for eksempel en dessert, noe som legger en ekstra sosial dimensjon til måltidet.
En komplett kulinarisk opplevelse
Dessert fullfører et godt måltid og gir dine gjester en komplett kulinarisk opplevelse. Svært mange ser på dessert som en naturlig avslutning av restaurantbesøket, og nettopp derfor er potensialet for å øke dessertsalget stort. Husk at en god dessertmeny tilfredsstiller ulike smaksløker, fra søtt til syrlig, bittert, salt og umami. Derfor er det lønnsomt å gi gjestene en større menybredde å velge mellom fordi det øker sjansene for at alle finner noe de liker.
Hva bør stå på menyen?
Så tilbake til spørsmålet i innledningen; Hva bør stå på dessertmenyen? Svaret på det er selvfølgelig sammensatt, og det som passer på ett sted er nødvendigvis ikke det beste for andre. Det handler om hvilken nisje i markedet man betjener, hva slags kunder man har og menyen forøvrig – for å nevne noen elementer. Men det er enkelte trender det kan være nyttig å sjekke ut nærmere.
Lokale og sesongbaserte ingredienser
Kortreiste produkter får stadig mer oppmerksomhet i serveringsbransjen. Det får etter hvert også innvirkning på dessertmenyene. Driver man et spisested i Asker, kan det være naturlig å bruke jordbær fra Asker i sesongen, på samme måte som man gjør det på Frosta, i Kristiansand og andre steder. Og hva med alle ostene som produseres i dette landet? Det produseres mer enn 500 oster, og flere blir det. Mange byr på fine smaksopplevelser, og bør være gode innslag på menyen. Bruker du lokale produkter, så fremmer du både bærekraft og lokale produsenter.
Kreative kombinasjoner
Det å lage kreative kombinasjoner av smaker har vært en sterk trend i lang tid. Desserter med uventede ingredienser som for eksempel brunostis, chili-sjokoladefondant eller eplepai med ost kan være spennende innslag.
Minimalisme
Noen desserter har fulgt den minimalistiske trenden, med enkel presentasjon og fokus på høy kvalitet i ingrediensene. Her legges det stor vekt på hvordan man presenterer desserten med få, men velsmakende elementer.
Eksperimentell tekstur
Desserter med varierte teksturer, som for eksempel krønsj, gele, skum eller mousse, har lenge vært populære. Dette gir en spennende kontrast som kan heve dessertopplevelsen. Mange bruker også dette for å sette sitt eget preg på halvfabrikata og ferdiglagede desserter.
Så var det helsetrenden ...
Noen er av den oppfatning at dessert ikke er sunt. Vel, om en dessert inneholder mye sukker kan den kanskje ikke kalles direkte sunn, men for det første trenger ikke en dessert inneholde så mye sukker, og for det andre er en liten utskeielse i form av en dessert en gang iblant ikke det verste man kan gjøre.
Likevel, desserter som i sterkere grad tar hensyn til helsetrenden frister mange. Blant annet finnes det stadig flere plantebaserte desserter. Fruktbaserte desserter som fruktsalat, sorbet eller fruktkompott er populære. Det samme er veganske kaker og bakverk som vegansk sjokoladekake og banankake uten egg eller melk. Innenfor plantebasert iskrem kommer det stadig nyheter, og det samme ser vi innenfor grøt- og puddingalternativer. Også når det gjelder plantebaserte sjokoladeprodukter har det kommet mye spennende som kan passe inn på en dessertmeny. Se hva ASKO servering har å tilby i sitt sortiment. Det er viktig å merke seg at utvalget av plantebaserte desserter stadig utvides, og det er mange kreative oppskrifter tilgjengelige.
Få hjelp av en ekspert
Hva skal man så velge? Hva passer inn på akkurat din meny og hvordan kan du friste gjestene dine til å velge dessertalternativene på menyen? Et godt råd er å satse på en «kickstart»! Bruk en ekspert! Få tips og råd om aktuelle trender, hvordan du tilbereder ulike desserter og hva du kan gjøre for å lage din egen vri på dessertklassikere. Og hvor får du det?
Svaret er enkelt! Meld deg på et inspirerende dessertkurs på KIT-akademiet. Her holder Årets konditor 2023 Henrik Falkensten allerede i januar 2024 et spennende kurs om hva du kan gjøre med desserter. Bli med!