Trender kommer og går, og drikketrender er intet unntak. Mens noen drikketrender forblir i årevis, er andre som døgnfluer. Ved å følge med på hvilke trender som florerer i markedet, vil man kunne skille seg ut fra konkurrenter og tiltrekke seg nye kunder.
Derfor er det mye å hente på og få med seg KIT-kurs som tar for seg aktuelle trender i tiden. Denne våren kan du for eksempel få med deg vårt unike bartenderkurs.
Når det dukker opp nye trender, er det ikke alltid så enkelt å vite om de er såkalte døgnfluer eller trender som har kommet for å bli. Så hvordan vet man om man bør slenge seg på en trend eller ikke?
To spørsmål som er verdt å stille seg i forbindelse med dette, er: «Er dette en trend vi enkelt kan gjøre noe ut av? Er det noen grunn til at vi ikke bør slenge oss på denne trenden?» Dersom svaret på det første spørsmålet er ‘ja’ og svaret på det andre er ‘nei’, er det ingenting i veien for å sette drinken på menyen. Og dersom trenden kun varer i noen få uker, er det tross alt bare å fjerne den fra menyen igjen.
Drikketrendene som ikke går ut på dato
Mange trender kan man droppe og følge med på uten at det har så mye å si. Andre trender er imidlertid helt nødvendig å forholde seg til hvis man skal følge med i tiden. Et eksempel på en slik trend er den alkoholfrie trenden.
På lik linje med at ethvert serveringssted bør tilby både vegetariske og veganske alternativer, samt kunne tilpasse seg ulike kostholdsrestriksjoner, må man også kunne tilby alkoholfrie alternativer av høy kvalitet for å tilpasse seg etterspørselen i markedet. Hvis ikke er man rett og slett ikke konkurransedyktig.
Alkoholfritt
Den alkoholfrie trenden, også kalt «NoLo» (no alcohol, low alcohol), handler om å redusere mengden alkohol man drikker. Det kan enten være å velge alternativer fullstendig uten alkohol, eller gå for varianter som inneholder mindre alkohol enn det som er vanlig. Der det tidligere fantes et snevert utvalg av alkoholfrie varianter, gjerne bestående av kun alkoholfri øl og diverse juice, finnes det nå et vell av valgmuligheter. Alt fra alkoholfri øl, vin og musserende, til alkoholfrie brennevinserstatninger.
Spesielt mocktails er populært, og her er det viktig at de alkoholfrie variantene er minst like gode som de klassiske cocktailene. Samtidig skal mocktails gi den samme følelsen av luksus og opplevelse som det cocktails gjør. Å sette sammen gode alkoholfrie drinker krever minst like mye kunnskap som å sette sammen cocktails.
Kortreist og lokalt
Forbrukere blir også i stadig større grad opptatt av lokal og kortreist mat og drikke. Det gjelder også på alkoholfronten. Her begynner Norge å bli en svært god produsent av diverse drikkevarer; det finnes mange lokale bryggerier landet over som produserer øl av svært høy kvalitet, men også på siderfronten har vi blitt svært dyktige. I tillegg har vi flere destillerier som produserer brennevin av ypperste kvalitet.
Populære cocktails
Cocktails er noe som ikke kommer til å gå av moten. Nøyaktig hvilke drinker som trender for øyeblikket, kan imidlertid variere noe. Det finnes likevel et knippe cocktails som alltid er populære, og det gjelder spesielt klassiske drinker. Eksempler på disse er Old fashioned, negroni, margarita, whiskey sour, Irish coffee, white Russian og en rekke martinivarianter, slik som dirty martini, porn star martini og espresso martini.
Det finnes også spesifikke brennevinstyper som har holdt seg populære i årevis. Her finner man blant annet whiskey, gin, rom og agavebaserte brennevinstyper som tequila og mezcal.
Døgnfluer de siste årene
Det finnes flere såkalte «døgnfluer» innen drikketrender, som har forsvunnet like raskt som de dukket opp. For å kunne fange opp disse trendene, er man nødt til å følge med på det som skjer i markedet, og spesielt det som florerer på nett. Siden mange av disse trendene er så kortvarige, gjelder det å kaste seg rundt dersom man skal rekke å gjøre noe ut av dem.
De siste årene har vi sett flere slike trender. Et eksempel fra begynnelsen av pandemien er den koreanske dalgona-kaffen, hvor man pisket pulverkaffe, sukker og vann til det fikk en kremet konsistens. Denne kremen tilsatte man på enten varm eller kald melk.
En annen kaffetrend som har mye oppmerksomhet i skrivende stund (men som kanskje er borte igjen når dette leses?), er espresso martini med parmesan. Rett og slett en vanlig espresso martini som man river parmesan over. En merkelig trend som enkelte sier at er overraskende god. Man kan tenke det man vil om denne trenden, men dersom forbrukerne er nysgjerrige og villige til å kjøpe en slik cocktail – og man allerede har alle ingrediensene som er nødvendig – hvorfor ikke tilby den?
Andre litt merkelige drinker som er populære akkurat nå, men som muligens forsvinner igjen raskt, er syltetøycocktails, Hugo spritz, appelsinmojito, «Guinnessy» (Guinness + Hennessy whiskey) og dirty Shirley.
Dersom man holder seg oppdatert på hvilke drikketrender som er populære for øyeblikket, og spesielt følger med på det som skjer på TikTok, kan man bli et populært og moderne sted som folk oppsøker for å prøve «det siste nye». Kanskje kan det bli en litt morsom gimmick. Og dersom folk ønsker å nyte en kjent og kjær klassiker, kan man selvfølgelig tilby dette i tillegg.
KIT-akademiet tilbyr en rekke kurs som på ulike måter tar for seg aktuelle trender i serveringsmarkedet. Se derfor nærmere på kurstilbudet du finner på KIT. Kanskje finner du noe som kan gi deg faglig påfyll og god inspirasjon!