Trender: Den grønne bølgen

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Trender: Den grønne bølgen

www.smakmagasinet.no

Trender: Den grønne bølgen

Hva kan man gjøre som serveringssted for å tilpasse seg de utfordringer og muligheter som denne trenden gir?

I dag er ønsket om å spise mindre kjøtt en sterk og viktig trend som løftes frem av tre hoveddrivere: fokus på dyrevelferd, fokus på helse og ønsket om å gjøre gode valg som fremmer miljø og bærekraft. I tillegg vil denne trenden bli enda mer dominerende i årene som kommer, etter hvert som barn og unge som er levende opptatt av dette, blir kjøpesterke konsumenter.

Veganer? Vegetarianer? Fleksitarianer? Hva er hva?

Nytenkning og produktutvikling

Vi vet at et stort antall unge mennesker allerede gjør aktive valg for å begrense sitt kjøttforbruk. Det får konsekvenser på mange områder. Dagligvarebutikkene ser det på salget, og stadig flere kantinemenyer gir større plass til plantebaserte alternativer. Det inspirerer til nytenkning og produktutvikling. Innovasjonstakten er allerede ekstremt høy innenfor produktkategorien som i prinsippet skal erstatte kjøtt med plantebasert protein.

Påvirker serveringsbransjen

Den grønne bølgen påvirker selvfølgelig også serveringsnæringen. Stadig flere spisesteder ønsker å fremstå som veganvennlige – selv om de ikke har et rendyrket vegan- eller vegetarkonsept. Det er det mange gode grunner til. Blant annet er det viktig å ha alternativer for dem som ønsker et grønnsaksbasert alternativ. Ikke fordi de nødvendigvis er vegetarianere på sin hals, men fordi et økende antall forbrukere betegner seg selv som fleksitarianere. En dag ønsker man å spise kjøtt, en annen dag vil man ha plantebasert kost ... og man forventer å finne et slikt tilbud akkurat når man vil ha det.

Dette støttes også fra funn i undersøkelsen Norske Spisefakta. Der dokumenteres det at andelen forbrukere som ønsker å begrense kjøttforbruket nær er doblet i løpet av de siste 10 årene.

Sosiale medier øker interessen

Sosiale medier og bloggere er også en del av dette bildet. Aktører som Vegetarbloggen, Veganmannen og Dyrevelferdsalliansen er med på å sette dagsorden. De bidrar til å øke interessen for plantebasert mat og promoterer både produkter og konsepter de brenner for. En meget interessant stemme i dette havet av bloggere og influencere, er Sally Renshaw.

Hun er veganer og står bak utviklingen av appen Vegan Norway. Dette er en app som hjelper deg å finne frem til veganvennlige steder i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. En detalj det er verd å merke seg med appen, er at den ikke bare omtaler rene vegan- eller vegetarsteder. Har du et tilbud som også omfatter grønne alternativer, så kommer du med. Det illustrerer hvor viktig det er å holde et øye på utviklingen innenfor tidens trender.

En annen indikasjon på hvor sterk den grønne bølgen er blitt, er antallet besøkende på Oslo Vegetarfestival. Fra å være en happening for en håndfull interesserte, er dette blitt et arrangement som trekker store skarer fra hele landet.

Grønnsaker er ikke nok

Hva kan man så gjøre som serveringssted for å tilpasse seg de utfordringer og muligheter som denne trenden gir? Et viktig stikkord er SMAK! Rå grønnsaker er ikke nok. Vi må lære litt av de kjøkken som har hatt et plantebasert kosthold i århundrer, som for eksempel det indiske. Så gjelder det å finne de spennende og smaksrike kombinasjonene av grønnsaker, sauser, krydder og plantebasert proteinkilder. Det har skjedd utrolig mye på dette området de siste årene. Nå snakker vi om tredje generasjons alternative proteinkilder. Det gir et godt utgangspunkt for å lage nye og smakfulle opplevelser for forventningsfulle gjester.

Les også:

Protein – så mye mer enn kjøtt!

Julemat: Hva tilbyr du en som spiser verken kjøtt eller fisk?

Artikkel: www.smakmagasinet.no