Hvilke restauranttrender vil vi se etter korona?

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

Hvilke restauranttrender vil vi se etter korona?

Hvilke restauranttrender vil vi se etter korona?

Det finnes mange som mener mye om dette temaet. Men det kan være verdt å lytte til et av verdens ledene kunnskapsmiljøer innen mat og drikke, Baum Whiteman. Deres spådommer har slått til før.

Nederst i denne artikkelen finner du linken til selve rapporten på engelsk. Men vi har oppsummert noen av hovedpoengene kort og enkelt her.

Hvordan blir post-korona-restaurant-opplevelsen?

Hvordan blir det egentlig å gå ut på restaurant etter koronaen? Blir det akkurat som før? Eller vil gjestene oppleve mye nytt? Færre retter på menyene? Ingen duker på bordene? Flust av ansiktsmasker rundt deg? Må du kanskje skjenke vinen selv? Og slutte å dele tallerkener rundt bordet? Og blir du distrahert av alle sykkelbudene som sørger for at restaurantene også tjener penger andre steder?

Men viktigst av alt: Hvordan bevarer vi den gode, varme og sosiale opplevelsen oppe i det hele? Det som kanskje er den viktigste grunnen til at folk går ut og spiser. Det blir en viktig utfordring å løse, spår trendforskerne.

Hva betyr hjemmekontoret for spisevanene?

Hjemmekontor representerer en stor endring i hverdagen til veldig mange. Men hva skjer etter pandemien? Går vi tilbake til kontoret og lunsjen der? Eller kommer mange av oss fortsatt til å jobbe og spise hjemme? Er det effektivt, sosialt og sunt? Eller er det viktig for hver enkelt og samfunnet at vi kommer oss ut igjen, så snart det er lov og trygt? For vi er jo sosiale vesener som blir inspirert av andre mennesker i levende live, og nye smaker i lunsjen.

Denne kunnskapen om «hjemmefokuset og spisevaner» er viktig for serveringsbransjen å ta innover seg. Slik at man kan finne nye inntektskilder.

Vil restaurantene innta butikkhyllene i 2021?

Vi har sett det før, men i mindre skala. At vi får kjøpt restaurantenes egne merker i dagligvare. Men spørsmålet er om tiden er inne for at flere serveringssteder satser på dette markedet, i jakten på nye inntektskilder. Vil vi se produkter med signaturen til kjente restauranter i butikkhyllene? Kanskje lokale spisesteder kan selge gjennom lokale utsalg? Eller vil det kommer flere «hybrider» flere steder i landet?

Spørsmålet er om dette vil skyte fart i Norge?

Les hele rapporten her:

https://www.baumwhiteman.com/trend-reports